Spice it Jo'burg 19 november
19 november 2017

Spice it! Jo'burg

Hoe politiek kan en wil mode zijn?

De Zuid-Afrikaanse fashion crew The Sartists vertellen over hun activistische benadering van mode en geven de masterclass 'As it seems': samen Levi's customizen.

Mode en activisme in Jo'burg: The Sartists

Johannesburg is full of attitude and way dressier, ontwijkt de controversiële kant niet en stelt politieke vragen. Strijdtekens worden op een funky manier gedragen. Het werk van The Sartists, dat te zien is in de tentoonstelling Fashion Cities Africa, is hier een treffend voorbeeld van. Als jongeren van de 'born-free generation'  - geboren na afschaffing van Apartheid - geven zij antwoorden op vragen zoals "hoe politiek kan en wil mode zijn?" en "hoe verhoudt mode zich tot de geschiedenis van Johannesburg?". Deze talentvolle crew maakte al collecties voor grote merken zoals Adidas en Levi's en inspireert modeliefhebbers wereldwijd. Next stop: Amsterdam!

Workshop: The Sartists 'As it Seams'

Hoe kun je oude Levi's costumizen tot een interessant nieuw item? De meesters doen het voor en zetten je aan het werk. Handen uit de broekspijpen!

Talk: Fashion Activism & Jo'burg

Wat is de verantwoordelijkheid voor Zuid- Afrikaanse ontwerpers? En welke plek nemen zij in in de internationale mode wereld? In hoeverre speelt politiek of activisme op dit moment een rol? Wat zien wij nu gebeuren op de catwalk? Veel vragen voor The Sartists en kunstenaar Neo Matloga. Martijn Nekoui vertelt daarnaast over een nieuw (activistisch) initiatief van MOAM.
met The Sartist, Neo Matloga en Martijn Nekoui (MOAM)

Tailored Tours

Deze mode-activisten geven je een korte, persoonlijke rondleiding door de tentoonstelling Fashion Cities Africa. Deze rondleidingen op maat zitten als gegoten!
met Janice Deul en Neo Matloga

• Wanneer: 19 november 2017
  • Tijd: 14.00 tot 17.00 uur, het museum is geopend vanaf 10.00 uur
  • Taal: Engels
  • Voor wie: 12+
  • Moderator: Seada Nourhussen
  • Prijs: museumentree, gratis toegang met Museumkaart.

Ontdek meer

Fashion Cities Africa - Manthe Ribane © Chris Saunders
Deze tentoonstelling is afgelopen

Fashion Cities Africa

Bekijk de modescenes uit Afrikaanse steden door de ogen van 15 lokale experts.