Madonna (after Omamá and Céline)

Sculptuur van Roy Villevoye permanent te zien in het Tropenmuseum

Het Tropenmuseum in Amsterdam presenteert de sculptuur Madonna (after Omomá and Céline). De sculptuur van de Nederlandse kunstenaar Roy Villevoye is dit jaar aangekocht door het museum dankzij een bijdrage van de BankGiro Loterij.

Het beeld representeert een zwarte, kleine man, een Papoea met in zijn armen een witte baby, beiden op ware grootte. Koos van Brakel, hoofd Collecties, legt uit waarom Madonna (after Omomá and Céline) werd gekocht:

“Het bijzondere aan het werk is dat het bij de beschouwers vragen oproept. Zij willen er zelf – verwachten wij – een betekenis aan toekennen. En dat past bij ons. Wij willen als museum verhalen vertellen, maar ook bezoekers zelf betekenissen laten geven aan de getoonde objecten.”

Roy Villevoye

Elementen en mensen uit Nieuw-Guinea zijn een terugkerend thema in het werk van Roy Villevoye. Het interesseert hem hoe cultuur werkt en hoe deze zich ontwikkelt in relatie tot andere culturen.

‘Wat doet het beeld in het Tropenmuseum?’

Kunstcriticus Lex ter Braak schreef in opdracht van het Tropenmuseum de essay Zielenruil over Madonna (after Omomá & Céline).

Download het artikel Zielenruil (PDF)