Lichthal
2 april 2020

Een gebouw vol verhalen

Wereldmuseum Amsterdam is gevestigd in een van de mooiste museumgebouwen van Nederland. De bouw ervan heeft - mede door allerlei tegenslagen - uiteindelijk meer dan 10 jaar geduurd. De officiële opening was op 9 oktober 1926 door koningin Wilhelmina.

Imposante Lichthal

Onze bezoekers zijn vaak onder de indruk van de centrale monumentale Lichthal, van waaruit je een weids uitzicht hebt op wat het museum te bieden heeft.

Een gebouw vol verhalen

Tijdens de bouw van het museum werd er een speciale commissie van symboliek opgericht. Zo moest het beeldhouwwerk verwijzen naar de koloniale band met Nederlands-Indië. Op zuilen, muren, boven deuren en ramen en zelfs op deurknoppen wordt de relatie met het koloniaal verleden uitgebeeld: VOC-mannen, Boeddhabeelden, mythologische dieren, volkswijsheden, religies en belangrijke producten.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog namen de Duitsers hun intrek in een groot deel van het pand, grenzend aan het museum. Tegelijkertijd zaten er ook Joodse onderduikers verscholen aan de kant waar nu Wereldmuseum Junior zit. Er werd ook heel wat in de ontelbare schuilplaatsen van het gebouw verborgen, van radiotoestellen tot belangrijke papieren, die soms zelfs in holle beelden werden verstopt.

Het gebouw bestaat uit:

7,5 miljoen bakstenen