Tropenmuseum vergroot focus op actualiteit

Meer inspirerende publieksprogramma’s voor Tropenmuseum met aanstelling Rixt Hulshoff Pol

Het Tropenmuseum wil de komende jaren de maatschappelijke relevantie van het museum vergroten middels inspirerende publieksprogramma’s rond culturele diversiteit, migratie en identiteit. Met de aanstelling van Rixt Hulshoff Pol per 1 april 2017 in de nieuwe functie van Inhoudelijk Programmamaker zet het museum hierin een belangrijke stap.


In de komende jaren wil het Tropenmuseum de bezoeker nog meer inspireren door in te spelen op de actualiteit. Met publieksprogramma’s als het Good Hair Festival en het Hiphop Museum wist het museum afgelopen jaar al nieuw en divers publiek te bereiken. De komende jaren worden dergelijke publieksprogramma’s, waarbij publieksparticipatie en co-creatie een rol spelen, steeds belangrijker.

Hulshoff Pol heeft ruime ervaring in het ontwikkelen van inspirerend aanbod voor verschillende doelgroepen. Als hoofd publiek en educatie van het Stedelijk Museum Amsterdam en directeur van Unseen Photo Fair heeft ze vele innovatieve programma’s geïnitieerd, variërend van wekelijkse kunstenaarsworkshops tot het project Blikopeners. “Ik geloof dat het Tropenmuseum alles in zich heeft om uitnodigende, persoonlijke en empathische programma’s te ontwikkelen die leiden tot meer openheid, plezier en ook een (zelf)onderzoekende houding bij bezoekers en de musea”, aldus Hulshoff Pol. “Ik kijk er enorm naar uit om samen met het geweldige team van professionals nog meer relevante, levendige en spraakmakende programma's te maken en zo de aantrekkingskracht en het belang van de musea verder zichtbaar te maken.”

Het Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde, sinds 2014 gefuseerd en samen Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen, zijn musea over mensen. De gezamenlijke missie is inspireren tot een open blik op de wereld en laten zien wat ons wereldwijd als mensen verbindt.

Persfoto's: 

Rixt Hulshoff Pol

Foto: Sophie Wright

Downloaden JPEG (0.09 MB)