Tropenmuseum op zoek naar gedeeld slavernijverleden

Persuitnodiging

Een Gedeelde Geschiedenis als pers bijwonen?
Aanmeldingen graag per mail naar pers@tropenmuseum.nl, o.v.v. naam medium.
Wegens beperkte capaciteit kan het voorkomen dat we uw verzoek niet kunnen inwilligen. U krijgt z.s.m. bericht. 



Op donderdag 9 februari organiseert het Tropenmuseum de conferentie Een Gedeelde Geschiedenis: gesprekken over het slavernijverleden. Met dit evenement wil het museum aankaarten hoe het slavernijverleden wordt besproken, herinnerd of vergeten. Academici, kunstenaars, muzikanten en activisten gaan met elkaar in gesprek over hoe we het slavernijverleden een plek kunnen geven in kunst, cultuur en onderwijs. Eregast is Dr. Lonnie Bunch, directeur van het Smithsonian National Museum of African American History and Culture. De Nederlandse rapper Glen Faria verzorgt een muzikaal optreden.

Van verleden naar toekomst

Welke sporen heeft het slavernijverleden achtergelaten in onze hedendaagse samenleving? Hoe maken we het slavernijverleden tot een gemeenschappelijk erkend verleden? En hoe zorgen we voor een rechtvaardiger heden en veerkrachtigere toekomst? Vragen zoals deze vormen het vertrekpunt voor discussies met onder andere sociaal en cultureel antropoloog Gloria Wekker, politicus Barryl Biekman, kunstenaar/activist Quinsy Gario en auteur/columnist Simone van Saarloos.

Grote interesse onder jongeren

Het evenement is inmiddels uitverkocht. Opvallend is dat 77% van de tickets is gekocht door voornamelijk in Amsterdam wonende jongeren tussen de 18 en 35 jaar. Hieruit blijkt een grote behoefte onder Amsterdamse jongeren om het slavernijverleden bespreekbaar te maken.

Persfoto's: 

'Happy Room'

Fotograaf: N. (Nardo) Brudet
Nederlands, 2009
Techniek: Canon D5. Mark 11. (zie certificaat van echtheid)
120 × 150cm (47 1/4 × 59 1/16in.)
Inventarisnr.: TM-6489-1

Foto getiteld 'Happy Room' uit de serie 'Slaves of Holland' waarin beelden van de slavernij zijn omgekeerd door de witte rollen door zwarte personen te laten verbeelden en vice versa. Het beeld nodigt de kijker uit tot reflectie over de omstreden rol die Nederland speelde in de slavernij. Brudet stelt zelf dat hij discussie en emotie wil stimuleren met deze fotoreeks, het confronterende karakter van het werk is niet bedoeld om te provoceren maar kwam tot stand vanuit nieuwsgierigheid. Welke reactie lokt het werk uit bij de kijker?

Downloaden JPEG (1.14 MB)