Gestolen beeldje na 80 jaar terug in Tropenmuseum

Ruim 80 jaar nadat het gestolen werd staat het houten beeldje weer terug op zijn plaats te midden van haar familieleden in het Tropenmuseum. Het Nieuw Guineese voorouderbeeldje, dat een bijvrouw voorstelt, maakt deel uit van een beeldengroep en staat al decennia lang in het museum tentoongesteld. In de jaren dertig werd dit kleine sculptuur gestolen.


Daarna belandde het in de collectie van een Spaanse  verzamelaar. Hoe het daar terecht is gekomen weet niemand. Na zijn overlijden liet de verzamelaar het beeldje na aan zijn zoon. Met behulp van een Nederlands familielid gaf hij het onlangs terug aan het Tropenmuseum. Daar is het vanaf nu weer te bewonderen in de vaste tentoonstelling Nieuw-Guinea.

Familie herenigd

De sculptuur maakt deel uit van een beeldengroep van tien goden- en voorouderfiguren die afkomstig is van een dorp aan de Mayalibit-baai op het eiland Waigeo, in het westen van Nieuw-Guinea. De goddelijke familie bewaakte het welzijn van de mensen. Het gestolen beeldje, een bijvrouw van de oudste zoon van de scheppergod, is de kleinste en minst imposante van de set maar toch is het belangrijk dat de familie nu weer compleet is. De groep is uniek, er is nergens ter wereld een tweede, en van grote schoonheid. Voorstellingen van goden zijn zeer zeldzaam in Papua, dit maakt deze beeldengroep extra interessant. 

Unieke beeldengroep

De groep bestaat uit een goddelijke figuur, de creatieve kracht van het universum, zijn twee zonen, en hun vrouwen. Tot de tien korwarfiguren (voorouderfiguren) behoort een schedelkorwar. Deze bevat de schedel van de stichter van de clan, die deze groep goden en een voorouder eerde en ter bescherming aanriep. Een groep beelden met een voorouder die wordt voorgesteld als afstammeling van de goden is uniek.

Van Nieuw-Guinea naar Amsterdam

De beeldengroep is verzameld door prof. Dr. J.C. van Eerde, de eerste directeur van de afdeling volkenkunde van het Koloniaal Instituut (nu: Koninklijk Instituut voor de Tropen). Tijdens zijn verblijf op Nieuw Guinea in juli 1929, kreeg hij toestemming om objecten te selecteren en deze te verzenden naar Nederland. Deze collectie was door missionarissen en overheidsambtenaren verzameld. Van Eerde stelde een collectie van 89 bijzondere objecten samen, waaronder de groep van 10 beelden uit Nieuw-Guinea en schreef ze in bij het Koloniaal Museum, dat nu het Tropenmuseum is.  

Nationaal Museum van Wereldculturen
1 april 2014 is de stichtingsdatum van het Nationaal Museum van Wereldculturen. Een fusie van Rijksmuseum Volkenkunde (1837, Leiden), Tropenmuseum (1864, Amsterdam) en Afrika Museum (1954, Berg en Dal). Eén museum op drie locaties. Voor het publiek blijven de namen Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde bestaan. Wat publieksbereik betreft behoort het museum tot de top 10 van Nederlandse musea. Het nieuwe museum beheert een collectie van meer dan 400.000 voorwerpen. Wetenschappelijke activiteiten zijn gebundeld in het Research Centre for Material Culture. De missie van het museum is onverminderd actueel: bijdragen tot een open blik op de wereld.

Noot voor de redactie 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Wilhelmien Hoekstra: T. 088 - 00 42 891 E. wilhelmien.hoekstra@wereldculturen.nl of Geke Vinke: T. 088 - 00 42 942 E. geke.vinke@wereldculturen.nl
 
 
Persfoto's: 

Voorouderbeeld (1 van 3)

Beeld van een bijvrouw van het eiland Waigeo, Nieuw Guinea, voor 1930.

Collectienummer: TM-573-45

Downloaden JPEG (0.67 MB)

Voorouderbeeld (2 van 3)

Beeld van een bijvrouw van het eiland Waigeo, Nieuw Guinea, voor 1930.

Collectienummer: TM-573-45

Downloaden JPEG (0.67 MB)

Voorouderbeeld (3 van 3)

Beeld van een bijvrouw van het eiland Waigeo, Nieuw Guinea, voor 1930.

Collectienummer: TM-573-45

Downloaden JPEG (0.54 MB)