Gezien willen worden is van alle tijden

Bijzondere verzameling zelfportretten uit drie verschillende periodes in de tentoonstelling Look at me!
Look at me!, van 20 november 2014 t/m 15 maart 2015 in de Parkzaal van het Tropenmuseum

Dagelijks delen miljoenen mensen wereldwijd foto’s van zichzelf. Het maken van selfies is een hype, ontstaan door de opkomst van digitale media, internet en social media. Maar is deze behoefte aan self imaging wel uniek voor onze tijd? Of is er een overeenkomst met portretkunst en andere vormen van zelf verbeelding uit andere tijden? Het Tropenmuseum onderzocht haar rijke historische fotocollectie en ontdekte verrassende overeenkomsten met recentere zelfportretten. Look at me! is een visuele ontdekkingstocht langs portretten van mensen die zelf bepalen hoe ze gezien willen worden. En dat is van alle tijden.

Self imaging in drie periodes

De tentoonstelling Look at me! omvat 80 foto’s. Nooit eerder vertoonde beelden van Woodbury & Page en andere 19e-eeuwse fotostudio’s;  beroemde studioportretten van James Barnor, Seydou Keïta en Malick Sidibé; en hedendaagse zelfportretten door kunstenaars Iké Udé, Ni Haifeng en Hélène Amouzou. De portretfoto’s zijn onder te verdelen in drie periodes: het 19e-eeuwse koloniale Indonesië; de onafhankelijkheidsperiode in de jaren ’50-’60 in West-Afrika; en het multiculturele Westen van vandaag de dag. Drie periodes waarin cultuur en maatschappij sterk veranderden en waarbij mensen opnieuw moesten nadenken over wie zij waren of wilden zijn.

Verrassende parallellen

Voor het eerst worden portretten uit verschillende periodes op deze manier bijeengebracht.  De ogenschijnlijk argeloze studioportretten blijken stuk voor stuk zorgvuldig geënsceneerde en gelaagde uitingen van culturele identiteit. Tussen de portretten uit de verschillende periodes zijn verrassende parallellen te ontdekken. Gebruik van bijvoorbeeld kleding, attributen en rollenspel vertonen bij nader inzien onderlinge verbanden. Zo versterken hedendaagse en historische beelden elkaar.


Nationaal Museum van Wereldculturen
1 april 2014 is de stichtingsdatum van het Nationaal Museum van Wereldculturen. Een fusie van Rijksmuseum Volkenkunde (1837, Leiden), Tropenmuseum (1859, Amsterdam) en het Afrika Museum (1954, Berg en Dal). Eén museum op drie locaties. Voor het publiek blijven de namen Tropenmuseum, Afrika Museum en Rijksmuseum Volkenkunde bestaan. Wat publieksbereik betreft behoort het museum tot de top 10 van Nederlandse musea. Het nieuwe museum beheert een collectie van meer dan 400.000 voorwerpen. Wetenschappelijke activiteiten zijn gebundeld in het Research Centre for Material Culture. De missie van het museum is onverminderd actueel: bijdragen tot een open blik op de wereld.


Noot voor de redactie

Voor meer informatie kun u contact opnemen met Wilhelmien Hoekstra: T. 088 - 00 42 891 E. pers@tropenmuseum.nl. Beeldmateriaal kunt u onderaan dit persbericht downloaden. Beeldmateriaal mag alleen gepubliceerd worden ten behoeve van de tentoonstelling Look at me! met de bijbehorende bijschriften.