Heden van het slavernijverleden

Semi-permanente tentoonstelling

Slavernij en de verhalen van de tot slaaf gemaakten maken deel uit van een gezamenlijk, door zwart en wit gedeeld verleden. In 1863 maakte de Nederlandse regering wettelijk een einde aan de Transatlantische slavernij, maar honderden jaren van koloniale overheersing lieten sporen in onze maatschappij na die nog steeds voelbaar zijn. Racisme, discriminatie en stereotypering zijn hier voorbeelden van. Het zijn voornamelijk zwarte Nederlanders voor wie de link tussen slavernij en ongelijkheid pijnlijk duidelijk is.

Toch belichten de meeste tentoonstellingen, schoolboeken en uitingen van populaire cultuur dit onderwerp als een afgeronde geschiedenis. Veelal vanuit het perspectief van de kolonisator. Daarom wil het Tropenmuseum zijn bezoekers kennis laten maken met actuele erfenissen van slavernij en kolonialisme in Nederland. In nauwe samenwerking met wetenschappers, activisten en artiesten ontstond Heden van het slavernijverleden: een tijdelijke tentoonstelling, discussieplatform en opmaat en naar een nieuwe vaste presentatie over het koloniaal verleden in het Tropenmuseum.

Nu te zien
In videoportretten delen vier sleutelfiguren in het actuele debat - Gloria Wekker, Karwan Fatah-Black, Amade M'charek en Marian Markelo - hun perspectief op verschillende nalatenschappen van slavernij. Hedendaagse en historische collectiestukken over slavernij en het verzet daartegen, boeken uit The Black Archives, foto's van protesten in de jaren '70 tot nu en persoonlijke verhalen van tot slaafgemaakten en hun nazaten dragen bij aan ontdekking en bewustwording van dit thema. Bezoekers worden aangemoedigd om deel te nemen aan productieve discussies door inzichten te delen in de tentoonstelling of op social media @tropenmuseum met #slavernij.


De tentoonstelling Heden van het slavernijverleden is tot stand gekomen met steun van de BankGiro Loterij, het programma Creatief Europa van de Europese Unie en het Mondriaan Fonds. De illustratie in het campagnebeeld is gemaakt door Brian Elstak.